Möt Lisa Wrangenberg – en nyckelspelare inom informationshantering och kvalitetsutveckling på Skandia
Lisa är chef för informationsstyrning, informationssäkerhet, dataskydd, risk, kris, kontinuitet och IT-uppföljning inom affärsområde Försäkring på Skandia. Med lång erfarenhet inom både IT, regelverksefterlevnad och verksamhetsutveckling arbetar hon för att säkerställa trygg och effektiv informationshantering – alltid med kunden i fokus.

Vad var det som lockade dig till Skandia?
Jag fastnade direkt för Skandias kundfokus. Här utgår allt från att skapa värde för kunden och det märks på riktigt. Det känns meningsfullt att våra produkter bidrar till trygghet och hälsa. Sedan spelade kulturen också stor roll. Redan under intervjuerna kände jag att värderingarna här stämmer överens med mina egna – det är både varmt och professionellt.
Hur ser din roll ut och vad driver dig i vardagen?
Min roll är bred och strategisk. Jag ansvarar för att vår informationshantering håller rätt nivå över hela affärsområdet Försäkring. Det handlar om allt från dataskydd och informationssäkerhet till riskhantering, krisberedskap och IT-uppföljning. Jag arbetar nära många olika avdelningar för att hitta effektiva och hållbara arbetssätt, alltid med utgångspunkt i kundens bästa.
Det som driver mig är variationen och komplexiteten. Ingen dag är den andra lik, och det förutsätter att jag hela tiden är nyfiken och öppen för nya lösningar. Det är också väldigt givande att följa mina medarbetares utveckling inom sina specialistområden och att se hur våra gemensamma insatser gör skillnad.
Hur skulle du beskriva kulturen – i teamet och på Skandia?
Vi är ett relativt nytt team som arbetar för att skapa struktur och trygghet kring hur vi hanterar information utifrån olika perspektiv inom affärsområdet. Vi stöttar verksamheten genom att omsätta regelverk till något som fungerar i vardagen. Vi har roligt ihop och lär av varandra.
På Skandia möter jag varje dag kollegor som är både professionella och omtänksamma. Vi delar en gemensam drivkraft vilket är att skapa värde för kunden. Det är ett hårt arbetande företag, men också ett företag där det finns respekt för balansen mellan arbete och fritid. Det är inspirerande att få vara del av något som är både mänskligt och ambitiöst. Skandia är ett stort företag med möjlighet till intern rörlighet, är du beredd att utvecklas finns det alltid nya vägar att gå. Mitt bästa tips är att vara nyfiken och öppen för nya perspektiv. Våga ta dig an utmanande uppgifter – det är så du växer.